header_honden

Totaal bezoekers:
Totaal pagevieuws:
Online bezoekers:
 
 
 
   


 maak van deze website uw startpagina !

WorldwideBase
Alle wwbase pagina's

A    B   C    D    E    F    G    H       J    K       M    N    O    P    Q    R    S    T    U    V    W    X       Z

 Emile Zola
 

 
   
De Franse schrijver en dichter Émile Zola, werd geboren in Parijs op 2 april 1840.
Zola was de zoon van een ingenieur van Italiaanse afkomst die zich had geruïneerd met plannen voor de watervoorziening van Aix, de stad waar Émile zijn jeugd doorbracht. Na enkele jaren van armoede trad hij in dienst van de uitgeverij Hachette.
Hij debuteerde als lyrisch dichter met meer dan 10.000 verzen in de stijl van
Victor Hugo en schreef feuilletonromans als La confession de Claude (1865). Van geheel andere aard is zijn roman Thérèse Raquin (1867; toneel 1873), een van de meesterwerken van het naturalisme, waarin hij vooral onder invloed van H. Taine op quasi-wetenschappelijke wijze de wetten van erfelijkheid en milieu wilde toepassen in de literatuur. Zijn volgende roman, Madeleine Férat (1868), vertoont dezelfde opzet en schokte de critici door zijn realisme. Uit deze tijd stamt de term naturalisme, die binnen tien jaar een hele literaire school zou gaan benoemen.
Geïnspireerd door Balzac ontwierp hij het plan voor een romanserie, Les Rougon-Macquart, waarvan het eerste deel in 1870 als feuilleton gepubliceerd werd en in boekvorm verscheen onder de titel La fortune des Rougon (1871). In de twintig delen van deze 'histoire naturelle et sociale d'une famille sous le Second Empire' liet hij alle sociale aspecten van zijn tijd de revue passeren: de provincie, het boerenbestaan, de geldhandel, de politieke wereld, de arbeiders, de burgers, de hallen, de magazijnen, de spoorwegen, de artiesten, de prostitutie. Hij documenteerde zich ter dege, maar uitte zich meer en meer als dichterlijk, visionair kunstenaar, uitblinkend in de schildering van massabewegingen; terecht beroemd werd de beschrijving van een optocht van stakende mijnwerkers in Germinal (1885). Zijn sterk visuele instelling kwam vanaf 1888 ook tot uiting in de passie en de bekwaamheid waarmee hij zich wijdde aan het maken van fotoreportages. Een van zijn beste boeken werd L'assommoir (1877), waarin naast de schildering van een arbeidersmilieu ook de indringende wijze opvalt waarop de vervreemding van een alcoholicus wordt weergegeven.
In zijn later werk maakte het naturalistische pessimisme plaats voor een lyrisch optimisme en geloof in de mythische krachten van de arbeid en de vruchtbaarheid van de natuur. In Trois villes (1894-1898; Lourdes, Rome en Parijs) en vooral in zijn Quatre évangiles (Fécondité, 1899; Travail, 1901; Vérité, 1903; Justice), waarvan het vierde door zijn dood niet meer werd voltooid, wordt deze levensblijheid uitgebeeld in merkwaardige composities, die o.a. bepaald worden door getallenmystiek.
Zola's optreden als schrijver en mens lokte veel kritiek uit. Zijn romans vonden weinig waardering, al is er de loffelijke uitzondering in de persoon van S. Mallarmé, die zijn bewondering voor Zola's werkkracht en visie uitsprak in een aantal brieven (Dix-neuf lettres à Émile Zola, 1929). Ook de door de Frans-Duitse Oorlog geïnspireerde verzamelbundel van zes novellen, Les soirées de Médan (1880; genoemd naar het plaatsje in de omgeving van Parijs waar zich rond Zola de zgn. Groupe de Médan had gevormd), waarin Zola L'attaque du moulin bijdroeg en G. de Maupassant het onvolprezen Boule de suif, ondervond veel kritiek.
Grote bekendheid kreeg Zola door zijn optreden in de Dreyfus-affaire, in het bijzonder door de publicatie in L'Aurore (13 jan. 1898) van de Lettre au Président de la République, wereldberoemd geworden onder de titel J'accuse, die leidde tot zijn veroordeling, waarna hij, zonder de uitspraak in hoger beroep af te wachten, in juli uitweek naar Groot-Brittannië. In juni 1899 keerde hij terug; hij werd als een held geëerd en ook zijn werk kreeg uiteindelijk algemene erkenning.
Zola overleed in Parijs op 28 september 1902. Zijn stoffelijke resten werden bijgezet in het Panthéon. Sedert 1922 verschijnt een Bulletin de la Société des amis d'Émile Zola.
 
   

Nieuwe pagina 1



uw eigen startpagina

© copyright WorldwideBase 2005-2009