header_honden

Totaal bezoekers:
Totaal pagevieuws:
Online bezoekers:
 
 
 
   


 maak van deze website uw startpagina !

WorldwideBase
Alle wwbase pagina's

A    B   C    D    E    F    G    H       J    K       M    N    O    P    Q    R    S    T    U    V    W    X       Z

 Jean-Luc Godard
 

 
   
Jean-Luc Godard werd geboren op 3 december 1930 in Parijs.
Godard  wordt beschouwd als één van de meest invloedrijke figuren van de Franse 'nouvelle vague' of 'new wave' cinema.
Hij begon zijn filmcarrière als criticus, voornamelijk voor het na de Tweede Wereldoorlog opgerichte en nog steeds bestaande tijdschrift Cahiers du cinéma. Daar ontmoette een groep verwante schrijvers en aspirant-filmmakers elkaar die later de nouvelle vague is gaan heten.
Godard was een verfrissende, brutale schrijver, die de hele heerlijke nieuwe wereld die hij leerde kennen in uitroeptekens opschreef. Zijn stukken bulkten van de namen en de verwijzingen (naar poëzie, beeldende kunst, theater) om de filmmakers die hij belangrijk vond (Hitchcock, Hawks, Renoir, Rossellini, Fuller) nog belangrijker te maken. Ze hoorden er echt bij, ze waren en maakten geschiedenis, en dat alles om de breuk die de Tweede Wereldoorlog had veroorzaakt te herstellen.
Zoals hij schreef, speels, wijs, irritant, met kennis van zaken, arrogant, bezorgd, steeds in discussie met de wereld, zo ging hij als vanzelf films maken. En hij bleef journalistieke hulpmiddelen als tussenkoppen en onderschriften gebruiken. Film is taal voor Godard, maar niet alleen de geschreven, bewerende taal, maar ook de taal van geluid en van stilte, muziek, beeld en zwart, montage, continuïteit en discontinuïteit, mensen die praten als op straat en dan weer spreekbuis zijn voor een filosofisch betoog.
Vanaf zijn eersteling, het in zwart-wit gedraaide A bout de souffle (1959), naar een idee van generatiegenoot François Truffaut en onder artistieke supervisie van Claude Chabrol, worden al die dingen zichtbaar waar Godard geschiedenis mee heeft gemaakt. De als een Franse James Dean kettingrokende Jean-Paul Belmondo praat als Philip Marlowe recht de camera in, heeft schijt aan de toeschouwer, schiet op de zon en daarna op een agent. Godard portretteerde de eerste moderne Franse desperado, levend tussen de oneliners, karrend over de route nationale, ouderwets de Amerikaanse krantenverkoopster en leerlingjournaliste Jean Seberg beminnend, met open armen zijn noodlot tegemoet.
En zo gaat het nog ruim zestig filmische producties (televisie- en videowerk meegerekend) verder. Behalve Godard de vernieuwer, de uitvinder, zijn er ook nog Godard de schoolmeester, de maoïst, de wereldverbeteraar, de retorische pedante essayist, de dichter, de bescheiden beeldentovenaar.
 
   

Nieuwe pagina 1



uw eigen startpagina

© copyright WorldwideBase 2005-2009