header componisten


 maak van deze website uw startpagina !

WorldwideBase
Alle wwbase pagina's

 

 De jaren 90

 

 
   



De jaren negentig
Het onverwachte megasucces van de voorheen in de marge opererende Amerikaanse gitaarband Nirvana luidde eind 1991 een nieuw tijdperk in, dat van de grunge. Deze logge mengvorm van twee elkaar ooit vijandig gezinde stromingen, punk en metal, ontstond als een verlate maar oprecht begeesterde muzikale reactie op de ‘Reaganomics’. Zij bracht andere grote namen als Alice In Chains, Pearl Jam en Soundgarden voort en preludeerde rechtstreeks op de wereldwijde punkrevival, in 1994 in gang gezet door jonge bands als Green Day en The Offspring. Ironisch genoeg manifesteerde de nieuwe, ditmaal ook commercieel succesvolle punkgeneratie zich in het zicht van de eeuwwisseling als volledig verstoken van enig politiek of sociaal engagement. Naarmate de jaren negentig vorderden, vierden hedonisme en escapisme ook op alle andere popfronten steeds meer hoogtij, hip hop niet uitgezonderd. De inhoudelijke dubieuze gangstarap werd daarbinnen de meest populaire richting, met miljoenenverkopen voor o.a. Ice Cube, Ice-T, Snoop Doggy Dogg, Dr. Dre en 2Pac, slechts geëvenaard door buitenbeentjes als soft-drugspromotors Cypress Hill en vechtsportideologen Wu -Tang clan. Geheel overeenkomstig deze ontwikkelingen voltrok zich de opmars van de dance, een overkoepelende term voor house en al haar afgeleiden (techno, jungle), plus op hip hop en jazz geënte fusies (jazzdance, trip hop), tot het uiteindelijk meest representatieve gezicht van het decennium, zoals disco dat was voor de jaren zeventig. De kenmerkende anonimiteit van de door DJ's en producers gedomineerde dancewereld vertaalde zich in het vrijwel ontbreken van grote sterren, een enkele spreekwoordelijke uitzondering als de Belgisch/Nederlandse hitmachine 2 Unlimited en de ook voor het rockpubliek aantrekkelijke Britse formatie The Prodigy daargelaten. Ook het aan hip hop verwante R&B-idoom, de eerder als swingbeat opgang makende moderne variant van de soul- en r&b-muziek uit de jaren zestig en zeventig, ontwikkelde zich tot een commercieel toonaangevend genre, met supersterren als Whitney Houston, Mariah Carey, Mary J. Blige en R. Kelly. Ook de veelal op een poppy R&B-variant gefundeerde frisse tieneridolen – ‘boy bands’ als Take That, 3T en Backstreet Boys, en hun vrouwelijke tegenhangers als En Vogue en Spice Girls – waren typerend voor het oppervlakkige karakter van de jaren negentig. Daar tegenover stond de weliswaar sterk retrospectief getinte maar kwalitatief rijke Britpop-trend (Blur, Oasis, Pulp), alsmede de opkomst van zelfbewuste vrouwelijke singer/songwriters als Tori Amos, Tracy Bonham, Sheryl Crow en Alanis Morissette, en niet te vergeten geheel oorspronkelijke talenten als de Amerikaanse doe-het-zelver Beck en de IJslandse zangeres Björk.
 

 
   

Nieuwe pagina 1



uw eigen startpagina

© copyright WorldwideBase 2005-2009