header componisten


 maak van deze website uw startpagina !

WorldwideBase
Alle wwbase pagina's

 

 Hector Berlioz

 

 
   



 

 

Berlioz, (Louis) Hector

(La Côte-Saint-André, Isère, 1803 - Parijs 1869)

Frans componist en muziekcriticus. Berlioz geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Franse Romantiek. Zijn muziek is sterk persoonlijk en dramatisch, doorbreekt traditionele genres, vormschema's en bezettingen en heeft vooral door een nieuwe behandeling van melodie, ritme en klankkleur tot ver buiten Frankrijk veel invloed gehad.

Leven

Toen Louis Hector Berlioz in Parijs medicijnen ging studeren, werd een kennismaking met de opera's van Gluck voor hem een openbaring. Tegen de zin van zijn ouders en vrijwel zonder vooropleiding koos hij voor een conservatoriumstudie bij Lesueur en Reicha, die in 1830 werd bekroond met de Prix de Rome. Deze periode, ondanks voortdurend geldgebrek rijk aan nieuwe, hevige indrukken (Shakespeare, Goethe - Faust -, Beethoven), was van zeer grote betekenis voor zijn verdere ontwikkeling als kunstenaar.

Berlioz' eerste huwelijk (1833) met de actrice Harriet Smithson, in haar Shakespeare-rollen door hem aanbeden met een haat-liefde die tot uitdrukking komt in zijn reeds in 1830 met veel succes uitgevoerde Symphonie fantastique , werd al spoedig een mislukking. Evenmin succesvol was zijn huwelijk met de weinig begaafde zangeres Marie Recio, die hem steeds vergezelde op zijn concertreizen, o.a. naar Engeland, Rusland en Duitsland, waar hij veel waardering en steun kreeg, vooral van Liszt.

In Frankrijk wekten zijn ongewone, omvangrijke partituren hoofdzakelijk onbegrip en spot op, zodat zijn `slavenarbeid' als muziekcriticus van o.a. het invloedrijke Journal des Débats zijn voornaamste bron van inkomsten bleef. Incidentele successen, vooral van zijn requiem, in 1837 in staatsopdracht gecomponeerd, wogen niet op tegen het echec van zijn opera's. Berlioz sleet zijn laatste jaren in toenemende verbittering en, na de dood van Harriet, van hun enige zoon en van Marie, in steeds grotere eenzaamheid. Het eerste deel van de opera Les Troyens (1855-1858), zijn levenswerk, werd pas na zijn dood uitgevoerd.

Werken

In zijn Symphonie fantastique (1830) en het vervolg daarop, Lélio ou Le retour à la vie (1831), schreef Berlioz een soort `programmamuziek', d.w.z. muziek waaraan een buitenmuzikaal gegeven ten grondslag ligt; zelf sprak hij liever van `le genre instrumental expressif', waarvan hij zich de uitvinder noemde. In de keuze van zijn onderwerpen (naar Byron, Scott, Hugo, Goethe, Shakespeare) en de zeer persoonlijke verwerking daarvan, toonde hij zich een uitgesproken romanticus. Zijn oeuvre wordt gekenmerkt door grote aandacht voor de orkestklank (Berlioz schreef een beroemde instrumentatieleer), veel `couleur locale', een voorkeur voor het dramatische en opvallend veel ontleningen aan eigen vroeger werk, die getuigen van een sterk emotionele binding met zijn muzikale vernieuwingen. Qua vorm wordt dit oeuvre begrensd door de Symphonie fantastique enerzijds en anderzijds zijn opera's Benvenuto Cellini (1834-1838), Les Troyens en Béatrice et Bénédict (1860-1862). Het omvat Huit scènes de Faust (1829), later uitgegroeid tot de `dramatische legende' La damnation de Faust (1846), een symfonie met altvioolsolo (Harold en Italie , 1834), een dramatische symfonie voor soli, koor en orkest (Roméo et Juliette , 1839), een `trilogie sacrée' (l'Enfance du Christ , 1854) en verschillende ouvertures, waaronder Le carnaval romain (1844), een bewerking van enkele instrumentale en vocale gedeelten uit Benvenuto Cellini. Verder schreef Berlioz o.a. een Te Deum (1849), een Symphonie funèbre et triomphale (1840), kleinere koorwerken, een dertigtal liederen (grotendeels ook in orkestversie) en verschillende bewerkingen. Opvallend is het ontbreken van kamermuziek.

Zijn geschriften omvatten memoires, reisverslagen en bloemlezingen uit zijn muziekkritieken. Belangrijke studies over Berlioz schreven o.a. A. Boschot, G. de Pourtalès en J. Barzun.
 

 
   

Nieuwe pagina 1



uw eigen startpagina

© copyright WorldwideBase 2005-2009