Boston,
Massachusetts (VS) - Een groot epidemiologisch onderzoek in de VS
ondersteunt de bevinding van twee Nederlandse onderzoekers in 2000 dat
notoire koffiedrinkers minder kans op diabetes hebben. Gewone koffie werkt
beter dan gedecaffeïneerde.
Een bakkie koffie vormt voor velen een goed begin van de dag. Frank Hu en
zijn collega's van Harvard School of Public Health en Brighham and Women's
Hospital hebben nu gevonden dat meer dan zes koppen koffie per dag het
risico op type-2-diabetes (ouderdomssuiker) halveert. Dan moeten mensen wel
gewone koffie drinken, want bij gedecafeïneerde koffie was het gunstige
effect minder groot.
Drie jaar geleden publiceerden Rob van Dam en Edith Feskens al in The Lancet
onderzoeksresultaten van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en
Milieuhygiëne RIVM die aangaven dat wie veel koffie drinkt minder kans heeft
op suikerziekte. Van cafeïne, het bekendste ingrediënt in koffie, is bekend
dat het de gevoeligheid voor insuline verlaagt, maar andere verbindingen in
koffie verhogen juist die gevoeligheid. Daarnaast bevat koffie nog vele
andere bestanddelen die mogelijk gunstige of juist negatieve
gezondheidseffecten hebben.
De Amerikaanse onderzoekers bevestigen nu, in Annals of Internal Medicine, het
resultaat van de twee Nederlandse onderzoekers, maar maken bovendien
onderscheid tussen het drinken van normale koffie en gedecafeïneerde koffie.
Daartoe volgden zij twaalf jaar lang veertigduizend mannen en tachtigduizend
vrouwen, die elke twee tot vier jaar een vragenformulier invulden. Tijdens
het onderzoek kwamen er bij de mannen ruim 1300 nieuwe gevallen van
suikerziekte, en bij de vrouwen ruim vierduizend. Dankzij de omvang van de
groep deelnemers konden de onderzoekers mogelijke effecten van roken,
lichaamsbeweging en vetzucht uitsluiten.
Opvallend is het verschil tussen mannen en vrouwen. Bij veeldrinkers van
koffie met cafeïne is de kans op diabetes-type-2 bij mannen de helft lager
ten opzichte van mannen die geen koffie dronken. Vrouwelijke veeldrinkers
van koffie liepen 30% minder kans op diabetes-2 ten opzichte van vrouwen die
geen koffie dronken. Bij veeldrinkers van gedecafeïneerde koffie waren deze
risico's respectievelijk 25% en 15% lager.
Dit betekent overigens niet dat iedereen nu snel een kop koffie moet gaan
halen, waarschuwt Frank Hu. "We begrijpen nog steeds niet waarom koffie het
ontstaan van diabetes-type-2 remt, en meer onderzoek is duidelijk nodig." |
|
|
|
|
|
|