header gezondheid

Melk tegen kanker

Moskou (R) - MelkzuurbacteriŽn beschermen tegen mutaties in DNA, zo ontdekten Russische wetenschappers.

Mutagenen - stoffen die veranderingen in DNA veroorzaken - een tijdje bewaren in gefermenteerde melk maakt ze onschadelijk. Dit ontdekten Russische wetenschappers van de universiteit van Moskou. Eerder al waren er natuurlijke vijanden van de mutagenen ontdekt in zaden, sporen, eicellen en sperma. Nu blijken ook melkzuurbacteriŽn deze stoffen uit te schakelen.

Melk, de witte destructor
MelkzuurbacteriŽn vallen de mutagenen op verscheidene manieren aan. Ze produceren eiwitten en zuren die de activiteit van de schadelijke stoffen afremmen. Er bestaan meerdere soorten bacteriŽn die het melkzuur produceren. Sommige van deze bacteriŽn kunnen chemische bindingen aangaan met de mutagenen en veranderen zo hun eigenschappen. Anderen gedragen zich als anti-oxidanten en verwijderen vrije radicalen.
De microbiologen bewaarden kunstmatige mutagenen in gefermenteerde melk. Op basis van hun observaties concluderen de wetenschappers dat het voedend kanaal van melkzuurbacteriŽn de mutagenen neutraliseert. Omdat veranderingen in het DNA ook de veroorzakers van kanker zijn, onderzochten ze ook de invloed van de bacteriŽn op kankercellen. Hun experimenten met ratten onderbouwden de medische observatie dat mensen die meer gefermenteerde melk drinken minder vaak darmkanker krijgen.