header vragen

Prehistorische dieren

Wanneer verschenen op aarde de eerste dieren ? De eerste dieren verschenen ongeveer 2.000 miljoen jaar geleden. Ze leefden in de toenmalige zeeŽn. Het waren protozoŽn, een naam uit Griekse woorden die 'eerste dieren' betekenen. ProtozoŽn zijn de eenvoudigste dieren. Zij bestaan slechts uit ťťn miniem kleine levende cel. ProtozoŽn worden nu zowel in zee als in zoet water aangetroffen, maar ook in de bodem en in het bloed.
Wat was het tijdperk van de dinosaurussen ? Dinosaurussen of dinosauriŽrs waren reptielen, maar wel heel verschillend van hedendaagse reptielen. Vele soorten hadden een enorme omvang en waren gewapend met angstwekkende tanden en horens. Boven hen wiekte op leerachtige vleugels de grote pterosaurus. Dinosaurussen en pterosaurussen beheersten de wereld van ongeveer 200 miljoen jaar geleden tot ze omstreeks 65 miljoen jaar geleden uitstierven.
Wat aten dinosaurussen ? Vele dinosuarussoorten, waaronder de grootste van allemaal, de diplodocus, leefden alleen van planten. Ze waren dus planteneters of herbivoren. Dergelijke reuzenschepsels als diplodocus waren waarschijnlijk zelfs veilig voor monsters als de tyrannosaurus met zijn hoogte van zes meter en zijn enorme, krokodilachtige kaken. Vele plantenetende dinosaurussen hadden een pantsering om hun lichaam. Stegosaurus had scherpe platen langs zijn rug en een staart met stekels om carnivore (vleesetende) vijanden af te weren.
Hoe groot was de grootste dinosaurus ? De grootste dinosaurus die de mens uit vondsten kent, was het grootste landdier dat ooit werd ontdekt. Zijn naam was Diplodocus, en van kop tot en met staart mat hij niet minder dan dertig meter. Diplodocus was een planteneter en was als zodanig waarschijnlijk geen gevaarlijk dier - tenzij je per ongeluk onder zijn poot terechtkwam natuurlijk, want hij woog zo'n 10.000 kilo !
Wanneer maakten sabeltandtijgers het land onveilig ? Eťn der meest gevreesde vijanden van de voorhistorische mens was de sabeltandtijger. Deze wilde katachtige stroopte ongeveer veertig miljoen jaar geleden het land af. Aan zijn kaken had hij twee lange kromsabeltanden, die hem een angstwekkender uiterlijk gaven dan de hedendaagse tijgers.
Waar danken we onze kennis van prehistorische dieren aan ? We weten dat prehistorische dieren en planten ooit op aarde leefden dankzij de vondsten van fossielen. Fossielen zijn de restanten van dieren en planten die miljoenen jaren geleden geleefd hebben. Nadat de dieren en planten gestorven waren, raakten ze bedolven door zand, slijk en ander materiaal dat later versteende. In veel gevallen versteenden de fossielen eveneens.
Waar bleven mammoeten in hun geheel bewaard ? Mammoeten waren olifantachtige dieren met grote, gekromde slagtanden. Ze leefden duizenden jaren geleden. Complete lichamen van mammoeten zijn gevonden in het ijs van SiberiŽ. Het is daar op sommige plaatsen zo koud dat dieren er na hun sterven onmiddellijk bevriezen. Door deze natuurlijke diepvriesmethode bleven ook de lichamen van mammoeten ongeschonden bewaard.
Hoe groot was het eerste paard ? Het eerste prehistorische dier dat gelijkenis vertoonde met een paard, was de Eohippus. Het dier leefde ongeveer vijftig miljoen jaar geleden in wouden. Eohippus zag er uit als een paard, en inderdaad zijn de hedendaagse paarden er afstammelingen van. doch eohippus was slechts zo'n 28 cm. hoog, zowat de grootte van een middelgrote hond.
Welke vis mag men een levend fossiel noemen ? De als coelacanth bekende vis mag gerust een levend fossiel worden genoemd, omdat men tot nog maar enkele tientallen jaren gelden meende dat het een prehistorische vis was die al zestig miljoen jaar geleden was uitgestorven. Men kende het dier slechts als fossiel. Maar in 1938 werd in de Indische Oceaan bij Zuid-Afrika een coelacanth levend ontdekt. De vis bleek dus niet uitgestorven. Verder was hij nog precies zoals zijn fossiele voorouders. Sinds 1938 werden nog verschillende coelacanthen gevangen.
Waarom zijn dinosaurussen of andere prehistorische dieren er niet meer ? Vrijwel alle dieren en planten veranderen geleidelijk aan in de loop van generaties. Dat hangt veelal samen met veranderende leefomstandigheden waar dier en plant zich aan aanpassen. Men noemt dat evolutie. De meeste prehistorische dieren bestaan niet meer omdat hun afstammelingen in andere diersoorten getransformeerd zijn. Doch sommige soorten stierven uit zonder afstammelingen na te laten. De grote dinosaurussen stierven zo'n 65 miljoen jaar geleden uit, waarschijnlijk omdat hun leefgebied te koud werd (ijstijd).