header vragen

Ruimteonderzoek 1

Hadden de eerste sterrenkundigen al telescopen ? De Griekse astronoom Thales voorspelde duizenden jaren geleden dat er zich in het jaar 585 voor Christus een zonsverduistering zou voordoen. En dat was meer dan tweeduizend jaar voordat de sterrenkijker werd uitgevonden. In plaats van telescopen beschikten de oude astronomen over instrumenten om te meten hoe hoog de zon, planeten en sterren aan de hemel staan.
Wie ontdekte dat de aarde rond de zon draait ? Al in 260 voor Christus beweerde de Griekse astronoom Aristarchus dat de aarde om de zon draait. Maar de meeste mensen konden absoluut niet geloven dat de aarde zich beweegt. Pas in 1728, dus zowat twintig eeuwen later, kon bewezen worden dat hij gelijk had. Door een geweldige telescoop zag de Britse astronoom James Bradley dat de sterren zich enigszins bewegen terwijl de aarde om de zon draait.
Wie ontdekte dat de aarde rond
is ?
Door het feit dat een schip op zee achter de horizon schijnt te verdwijnen hebben mensen lang gemeend dat de aarde wel rond moest zijn, terwijl anderen volhielden dat de aarde plat was als een pannenkoek, waar je aan de rand vanaf kon vallen. Pas in de zestiende eeuw, toen het eerste schip om de wereld zeilde, kon bewezen worden dat de aarde rond is. Lang daarvoor, omstreeks 240 voor Christus, berekende de Griekse astronoom Erathosthenes de juiste omtrek van de aarde. Maar in die tijd kon niemand geloven dat de aarde zo groot was.
Wie vond de sterrenkijker uit ? In 1608 werd deze uitgevonden door de Delftse brillenmaker Hans Lippershey. Hij, of een assistent, merkte op dat dingen dichterbij schenen te zijn als je ze door twee brilleglaslenzen bekeek. Lippershey monteerde de lenzen in een buis, waarmee de eerste sterrenkijker of telescoop ontstond. Een jaar later, in 1609, bouwde de Italiaanse astronoom Galileo Galilei ook een telescoop en deed er verschillende belangrijke ontdekkingen mee.
Welke was de eerste planeet die men ontdekte ? De vijf planeten die het dichtst bij ons zijn (Mercurius, Venus, Mars, Jupiter en Saturnus) zijn al sinds voorhistorische tijden bekend geweest. In 1781 ontdekte de Engelse astronoom sir William Herschel bij toeval een nieuwe planeet terwijl hij met zijn telescoop de sterrenhemel onderzocht. De planeet kreeg de naam Uranus. Feitelijk kan Uranus ook met het blote oog worden gezien, maar niemand had tot dan toe beseft dat het een planeet is.
Hoe voorspelden astronomen de ontdekking van nog twee
planeten ?
In 1846 beweerden een Franse en een Britse astronoom dat een onbekende planeet de baan van de planeet Uranus verstoorde. De Fransman en de Engelsman, werkten onafhankelijk van mekaar uit waar de nieuwe planeet aan de hemel te zien was. Zij werd toen ontdekt door een Duitse astronoom, precies daar waar de andere astronomen berekend hadden waar zij gevonden kon worden. De nieuwe planeet kreeg de naam Neptunus. Verstoringen in de omloopbaan van die planeet leidden tenslotte tot de ontdekking van een andere planeet : Pluto (1930).