header vragen

Ruimteonderzoek 3

Zijn er ooit signalen vanuit de ruimte opgevangen ? In 1931 hoorde de Amerikaanse elektro-ingenieur Karl Jansky een vreemd radiogeluid. Toen hij de oorsprong naging, ontdekte hij dat het afkomstig was van de sterren. Dat komt omdat sterren en sterrenstelsels radiogolven uitzenden, net als licht. In 1967 ontdekte de Britse radioastronoom Jocelyn Bell Burnell een uit de ruimte komend aan-uit-signaal. Het was afkomstig van een soort neutronenster, pulsar genaamd.
Wat doen satellieten ? Een satelliet is een object dat zich in een baan om een ander object beweegt. Zo is de maan de satelliet van de aarde, en de aarde en de andere planeten van ons zonnestelsel zijn satellieten van de zon. De meeste mensen gebruiken het woord satelliet echter om er een kunstmatig object mee aan te duiden wat om de aarde draait : vandaar ook de naam kunstmaan. Dergelijke satellieten doen wetenschappelijke waarnemingen in/uit de ruimte en van de aarde, ze sturen beelden naar de aarde waarmee de weersvoorspellingen beter mogelijk zijn, enzovoort. Satellieten worden ook gebruikt voor overdracht van televisiebeelden en telefoongesprekken over grote afstand.
Zullen  mensen ooit reizen naar planeten en zelfs sterren kunnen maken ? Er zijn geen ruimteschepen sterk genoeg om bemande reizen naar de planeten te maken, nog afgezien van de gigantische kosten van zo'n reis. In plaats daarvan kunnen ruimtesondes de planeten voor ons onderzoeken.j De sterren zijn zo ver weg (afgezien nog van hun gigantische hitte) dat een allersnelst ruimteschip nog 20.000 jaar zou moeten vliegen om de dichtstbijzijnde ster te bereiken. Het lijkt dan ook hoogst onaannemelijk dat daar ooit mensen persoonlijk zullen belanden.
Waar gaan de ruimtesondes naar toe ? Een ruimtesonde is een onbemand ruimtevaartuig dat naar de maan of de planeten wordt afgevuurd. Het kan een harde of zachte landing daar maken, een baan om die hemellichamen beschrijven of er (zo dicht mogelijk) langs vliegen. De ruimtesonde heeft camera's aan boord en andere instrumenten waarmee men beelden en informatie per radio naar de aarde kan terug sturen.
Wat doet een ruimteveer ? Het ruimteveer of space shuttle is een nieuw soort ruimtevaartuig. Anders dan alle eerdere ruimtevaartuigen kan het meer dan eens worden gebruikt. Het vertrekt als een raket van de aarde, maar landt na de tocht als een vliegtuig. De ruimteveerpont kan niet naar de maan op de planeten vliegen. Het komt in een baan om de aarde. Daar kan de bemanning wetenschappelijke arbeid verrichten, satellieten in een omloopbaan brengen en controlewerk doen aan al eerder gelanceerde kunstmanen en ruimtestations die een baan om de aarde beschrijven.
Hoeveel zou jij wegen in de ruimte ? Als je in de werkelijke ruimte zou reizen, zou je het grootste deel van die vlucht niets wegen. Alleen als de motoren aan het begin en eind van de reis starten, zou je nog gewicht hebben. Daar tussenin zou je gewoon zweven in de cabine - de gewichtloze toestand. Dat komt omdat daar zwaartekrachten elkaar in evenwicht houden zodat de ruimtereiziger niet naar de vloer van de cabine wordt getrokken.
Hoe kunnen mensen in de ruimte leven ? In de ruimte is er niets waar mensen mee in leven kunnen blijven - geen zuurstof, geen water, geen eten. En zonder bescherming zou de mens binnen enkele seconden dood zijn. Daarom hebben ruimteschepen lucht, water en voeding voor astronauten aan boord. Buiten het ruimteschip moeten ze speciale ruimtepakken dragen. Deze bevatten een lucht/zuurstofvoorraad en koel-, respect. verwarmingssystemen, want het kan in de ruimte zeer heet of zeer koud zijn.