Theo Loevendie
 

 
   



 



Loevendie, Theo

(geb. Amsterdam 1930)

Nederlands componist, klarinettist en saxofonist. Loevendie is een succesvol componist van een zeer veelzijdig oeuvre, waarin hij verschillende stijlen, zoals elementen uit de Renaissance en de volksmuziek uit India, Afrika en vooral Turkije integreert. Geluiden op straat vormen daarbij een belangrijke inspiratiebron: de roep van marktkoopmannen, marcherende drumbands, klokgelui. Daarbij is hij steeds op zoek naar een balans tussen vastgelegde elementen en vrijheid voor de vertolker. Zowel bij het componeren als het improviseren hanteert hij bij voorkeur een intuïtieve aanpak, spontaan en zonder regels. Opvallend zijn de originele bezettingen en zijn belangstelling voor ritmiek en periodisering.

Loevendie ontwikkelde zich tot een vooraanstaand jazzmusicus in binnen- en buitenland. Hij speelde o.a. in de Boy Edgars Big Band (1961-1966) en het Theo Loevendie Consort (1968). In 1968 `debuteerde' hij in de moderne klassieke muziek met een werk voor klarinet en orkest, Scaramuccia. In 1970 werd hij docent aan het conservatorium van Rotterdam en in 1988 tevens aan het Koninlijk Conservatorium in Den Haag. In 1972 organiseerde hij de STAMP-concerten (Stichting Alternatieve Muziekpraktijk). Zijn oeuvre omvat verder o.a. vocale werken: De nachtegaal (1974-1979), Six Turkish folk poems (1977) en Sonate voor stem (1991); opera's: Naima (1985), Gassir the hero (1990) en Esmée (1987-1994); orkestwerken: Incantations (1975), Flexio (1979) en een pianoconcert (1996); en kamermuziek: Venus en Adonis-suite (1981), Lerchentrio (1992) en Laps (1995). In 1988 werd Loevendie onderscheiden met het 3M-Muzieklaureaat.